Czynności Notarialne
Zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie. (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz.
1799.) - Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać
formę notarialną.
Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego.
Czynności notarialnych notariusz dokonuje w języku polskim.
W przypadku stron nie znających biegle języka polskiego konieczna jest obecność tłumacza przysięgłego i jego dane osobowe oraz dokument potwierdzający jego uprawnienia.
Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz pobiera podatki (podatek od spadków i darowizn oraz
podatek od czynności cywilnoprawnych, a także pobiera opłatę sądową od wniosku o wpis w księdze
wieczystej.
Notariusz dokonuje następujących czynności:
- sporządza akty notarialne;
- sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
- podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego;
- podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i z tymczasowym
przedstawicielem w zakresie udziału małżonka przedsiębiorcy w przedsiębiorstwie, na zasadach określonych
w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych
ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170);
- sporządza poświadczenia: własnoręczności podpisu, zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym
dokumentem, daty okazania dokumentu, pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu;
- spisuje protokoły;
- sporządza protesty weksli i czeków;
- przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku
danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne;
- prowadzi rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych oraz podejmuje związane z tym czynności;
- sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
- sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
- składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę
wpisu w księdze wieczystej;
- sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.